Skal lære mer om samisk kultur og historie

Årets deltakere utenfor Saemien Sijte. Foto: Mikael Lyngstad, Trondheim kommune

Trøndelag fylkeskommune og Trondheim kommune startet i midten av april opp et nytt og unikt kurs om samisk kultur, historie og næring i Trøndelag.

Samiske perspektiver (læreplanene i fagfornyelsen LK20) er et spennende etterutdanningstilbud for skoleansatte som ønsker å lære mer om samisk historie og samfunn i regionen, og hvordan de kan bruke det i sine fag. Kurset er samlingsbasert og tar med deltakerne ut på ulike lokasjoner for å besøke sørsamiske miljø. Deltakerne skal også utforme lokale planer for arbeid med samisk lærestoff på egne enheter. 

Tema og tilnærming gjør dette til et unikt tilbud for pedagoger i hele skolesektoren, fra grunnskole og ut videregående skole i Trøndelag. Det er et utdanningstilbud som er utviklet i samarbeid mellom Nord universitet og NTNU, sammen med samiske kompetansemiljø. 

- Jeg er svært glad for at dette tilbudet er kommet på plass. Det involverer sørsamisk samfunn, forskermiljø ved NTNU og Nord universitet og utdanningssektoren. De som tar kurset får en sjelden mulighet til å utvikle forståelse og kunnskap om sørsamisk historie og næring, forteller Vegard Iversen, direktør for utdanning og kompetanse i Trøndelag fylkeskommune. 

Besøk i Snåsa 

Første kurs ble arrangert i Snåsa ved Saemien Sijte.

Her startet de 20 deltakerne arbeidet med en innføring i samisk kultur, historie og samfunnsliv med vekt på det sørsamiske.  Vanja Tørresdal er lærerstudent ved grunnskolelærerutdanningen ved Nord universitet på Levanger. Hun tok deltakerne gjennom det samiske lærer- og elevperspektivet. Hun er selv sørsamisk, og kunne fortelle fra sine erfaringer som elev med samisk bakgrunn i norsk skole.  

De hadde også foredrag med Inger Johansen som er universitetslektor ved Nord universitet. Hun tok de gjennom samisk språk og kultur i verden, i Norge og i læreplanen. 

Inger Johansen som er universitetslektor ved Nord universitet. Foto: Mikael Lyngstad, Trondheim kommune

Kursdeltakerne fikk også se på utstillingen ved kultursenteret, servert tradisjonell samisk lunsj og fikk besøke gamma og lavvoen. 

Foto: Mikael Lyngstad, Trondheim kommune

Lisa Beth Waterloo Laugtug er en av årets deltakere. Hun jobber til daglig som avdelingsleder ved Hårstad skole i Trondheim, og har ansvaret for koordinering av fjernundervisning til elever ved skolen.  Gjennom dette ansvaret har også interessen for det samiske feltet økt. 

- Jeg synes første kursdag var lærerrik og interessant. Det var fint å komme til Snåsa og se det flotte, nye senteret som har blitt opprettet der. Det var fint med kunnskapspåfyll og erfaringsutveksling, forteller Laugtug. 

Lisa Beth Waterloo Laugtug og Guro Myrvold er to av årets deltakere. Foto: Mikael Lyngstad, Trondheim kommune

Guro Myrvold er lærer ved Grong videregående skole, og meldte seg på kurset fordi hun ønsket kompetanseheving og fordi det virket spennende. 

- Det var en inspirerende første kursdag og jeg ser fram til de neste samlingene. Det virker som det blir en fin blanding mellom teori og prakis. Blant annet skal vi møte en reindriftsfamilie på Namdalseid og vi skal til Røros, sier Myrvold.  

Også Waterloo Laugtug ser også frem å bli med "ut på vidda" i Namdalseid til høsten. 

- I fjor var vi på Hårstad skole pilotskole for prosjektet hos familien som driver med rein, og våre elever og lærere var svært begeistret etter besøker, forteller Laugtug. 

På første kurs begynte lærerne arbeidet med å integrere det samiske perspektivet inn i sine respektive læreplaner. 

- Jeg ser behovet og nytten av en lokal plan, som kan gjøre skolen som enhet bedre rustet for god undervisning i de samiske temaene, slik at vi får inn kompetansemålene på en god måte, gjennom hele året, sier Laugtug.

Foto: Mikael Lyngstad, Trondheim kommune

Nyskapende tiltak og spennende innhold 

Samiske perspektiver på LK20 ble til etter at ansatte i skolen ønsket kompetanseheving i å undervise om samiske tema. 

 - Elevenes møte med det samiske i barnehagen og skolen er viktig for å redusere fordommer og negative holdninger i samfunnet, sier Lasse Arntsen, oppvekst- og utdanningsdirektør i Trondheim kommune.   

Samiske perspektiver er et nyskapende tiltak for ansatte i hele det trettenårige opplæringsløpet.

- Tiltaket vil være med på å gi et løft for kunnskap og formidling i Trøndelag om samisk og sørsamisk kultur og historie, hvor også samers egne stemmer kommer tydelig fram, avslutter Arntsen. 

Neste samling foregår ved Aerjie Sijte i Namdalseid hvor deltakerne får innblikk i ulike sider ved en reindriftsfamilies virksomhet og samisk kultur.  

Det er noen få plasser ledig på de neste kursene, sjekk ut me 

Det er kurs for lærere og ansatte som jobber i skolen med barn og ungdom om samisk kultur, historie og næring i Trøndelag. Kurset er samlingsbasert og tar med deltakerne ut på lokasjon for å besøke sørsamisk miljø på Røros, SaemienSijte på Snåsa og (AejrieSijte) i Namdalseid i tillegg til samlinger i Trondheim.

Kurset er bygget opp med seks samlinger, to hvert semester. Metoden er en veksling mellom klasserom og besøk i felt, og mellom læreplanarbeid i eget fag og forelesninger. 

Deltakerne skal ta med seg ny innsikt og kunnskap i det lokalt forankrede samiske, og hvordan de kan tilrettelegge for kunnskapsoverføring ut mot elevenei sine fag. Dette er i tråd med krav i læreplanene i fagfornyelsen som ble innført i 2020. 

Nye læreplaner vektlegger samisk perspektiv gjennomgående i mange fag. Lærere og andre ansatte ønsker mer kunnskap om og kompetanse i å undervise om samiske temaer.  

Undersøkelser gjort av NIM (Norsk institutt for menneskerettigheter) viser at det fortsatt er mange negative holdninger og mangel på kunnskap om det samiske, og at trakassering dessverre er til stede i skolehverdagen.  

Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport viser at det er et større stykke arbeid som må gjøres over tid i samfunnet for å rette opp skjevheter fra tida med aktiv fornorskning. Det arbeidet krever innsats over tid - også i skolen. 

 

Kunne du tenkt deg å bli med på et slikt kurs eller har spørsmål om kurset?

Ta kontakt med: 

Randi Kårstad,
Seniorrådgiver, Trøndelag fylkeskommune
Tlf: 948 37 994

Mikael Lyngstad
Rådgiver, Trondheim kommune
Tlf: 412 15 385