I sammenheng med den generelle elevoppfølgingen som IKO-modellen legger opp til, er det anbefalt at skoler etablerer retningslinjer for kartlegging av minoritetsspråklige. Det er allerede en plikt til kartelegging gjennom ordningen særskilt språkopplæring. I overgangstilbudene er det også sentralt å følge med på språklig og faglig utvikling.
For å sikre en god sammenheng i oppfølgings- og kartleggingsarbeidet bør skolene jobbe tverrfaglig når de vurderer minoritetsspråkliges utbytte av opplæringen. Her er et forslag til ting som bør være med i planleggingen:
- Lag en plan for hvem på skolen og i ppt som bør involveres i arbeidet
- Vurder skolens kompetanse på feltet
- Etabler en felles faglig forståelse av hva kartlegging innebærer
- Bli enige om kartleggingsverktøy og dokumentasjon
- Involver nyankomne og deres foreldre tidlig
- Lag et felles årshjul for arbeidet som passer inn i skolens drift
- Etabler rutiner med PPT rundt oppfølging og veiledning
Kartlegging av minoritetsspråklige
Faglige vurderinger og anbefalinger for kartlegging av norskspråklig utvikling finner du under særskilt språkopplæring og i eksempler fra praksisfeltet. Der finner du også forslag til anbefalte karteleggingsverktøy- og tilnærminger.
Ressurser til arbeidet
NAFO og UDIR har laget flere ressurser og faglig innhold som skolene kan bruke inn i dette arbeidet. NAFO har en tydelig helhetlig innfalsvinkel til kartlegging av minoritetspråklige. Se her for NAFO sine vurderinger. Det er også utarbeidet informasjon av UDIR på flere språk om spesialpedagogiske behov. Dette er gode ressurser å bruke i samarbeidet mellom skole, elever og foreldre.
Kartlegging av leseferdigheter på morsmål
NAFO har utvilket prøver som kartlegger leseferdighet på 17 forskjellige språk. Prøvene er utarbeidet med tanke på barn, men det er mulig å bruke deler dette også til ungdom og voksne. NAFO har laget en kort beskrivelse/veiledning som omhander leseprøver i morsmål for eldre elever.
Tilgang til leseprøver
NAFO gir ikke enkeltlærere tilgang til disse leseprøvene. Det er forbeholdt den personen på skolen som er ansvarlig for kartlegging og oppfølging av flerspråklige elever. For å kunne laste ned leseprøver må man registrere seg og logge inn her.
NAFO har publisert en fagartikkel om leseprøvene. Den finner duher.
Kartlegging av ferdigheter i fag og skolebakgrunn
NAFO har også utarbeidet kartleggingsmateriell for vurdering av faglige ferdigheter. Det er nødvendig at denne kartleggingen foregår på et språk eleven behersker godt, helst på morsmålet. En tospråklig lærer vil være best egnet til dette oppdraget, men dersom dette ikke er mulig, kan dere benytte språkassistenter og/eller tolk. Dette kartleggingsmateriellet er åpent for alle og ligger her.
Kartlegging av lese- og skrivevansker
For kartlegging av lese- og skrivevansker for minoritetsspråklige barn og unge er det utarbeidet et eget utredningsverktøy. Verktøyet heter FLORO og er laget på oppdrag fra UDIR. Verktøyet er ikke åpent for alle lærere. Tilgang krever at man gjennomfører en sertifisering.
Målgruppen for FLORO-sertifisering er primært PPT-ansatte og spesialpedagoger på skoler som har et særskilt ansvar for å samarbeide med PPT. Tospråklige lærere som bistår i gjennomføring av kartleggingen er også aktuelle for sertifiseting i FLORO. Generell informasjon om FLORO og innlogging/registrering finner duher.