Forventer å bli ferdige tidligere enn planlagt

Bilde av Håvard Ellingsen i Trøndelag fylkeskommune og prosjektleder i Johs. J. Syltern, Vebjørn Karlsaunet
I rute: Håvard Ellingsen i Trøndelag fylkeskommune (t.h.) og prosjektleder i Johs. J. Syltern, Vebjørn Karlsaunet, er fornøyde med framgangen i prosjektet med å lage ny fylkesveg mellom Sund og Bradden i Rissa kommune (Foto: Trøndelag fylkeskommune).

Vegprosjektet Sund-Bradden i Rissa er i rute, og både entreprenør og Trøndelag fylkeskommune regner med at vegen blir ferdig i god tid før høsten 2023.

For tiden jobber rundt 45 personer med å få ferdig vegstrekningen. Når alt er ferdig vil både  sikkerheten og framkommeligheten på den 6,5 kilometer lange strekningen heves flere hakk. 

 Grunnboringer 

Arbeidet på fylkesveg 717 startet juni 2021, og vegen begynner nå å ta form. Samtidig gjøres mye for å ivareta sikkerheten da en del av strekningen går over kvikkleireområder. Det er blant annet gjort mye grunnboringer. 

- Slik har vi klart å avgrense hvor kvikkleiren er. Vi vet derfor at det er sikkert å legge veien der den legges, sier byggeleder Håvard Ellingsen i Trøndelag fylkeskommune. 

Bilde fra Sund-Bradden-prosjektet i Rissa

Lag på lag 

Det bygges i dag mye veg på kvikkleireforekomster i Norge. Framgangsmåten er like alle steder: kort fortalt må massen legges lagvis med gitte venteperioder mellom legging av hvert lag. 

- Vi vet at kvikkleiren er der og må forholde oss til dette. Det er flere kvikkleireforekomster fra Rein til Åsan, en strekning på rundt 2,5 kilometer, sier Ellingsen. Det er satt ned fem såkalte poretrykksmålere i kvikkleiren. Disse målerne går så dypt som 15 meter.  I tillegg er området med kvikkleire vertikaldrenert helt ned til 25 meter.  

Bilde fra Sund-Bradden-prosjektet i Rissa

Vertikaldrenering er nødvendig for å drenere vanntrykket. Dette trykket øker når masser fylles på. En slik drenering gjør at arbeidet kan utføres over noen måneder i stedet for inntil flere år med ventetid. Vertikaldrenering er utført kun der fyllingene er høyest. 

Slakere bakke 

Når vegen blir ferdig, kan blant annet tungtransportsjåfører glede seg over slakere bakker. Mens den gamle strekningen hadde en stigning på opptil 14 prosent, vil dagens stigningsprosent være på under seks prosent på det meste. Dette vil sannsynligvis bidra til mindre trøbbel på vinterføre.  

- Nå ser vi fram til å sette trafikk på vegen så fort som mulig, sier byggelederen. 

Kontakt: