15. mai 2025 signerte Trøndelag fylkeskommune og Peab Anlegg AS gjennomføringsavtale for Kongens gate, nærmere bestemt for strekningen mellom Tordenskiolds gate/Smedbakken i øst og Voldgata/Sandgata i vest.
Prosjektet gjennomføres som en del av Miljøpakken.
«Dette er en skikkelig gladnyhet. Gata har vært moden for oppgradering lenge, og nå er vi klare til å levere en gate med høy standard og gode løsninger for buss, trikk, gående og syklende. Vi har hatt en god og konstruktiv prosess med partene i Miljøpakken frem mot igangsetting, og dette blir et betydelig løft for hele Trondheim sentrum», sier vegdirektør Jo Bernt Brønstad i Trøndelag fylkeskommune.

Avtalen gjelder for strekningen mellom Tordenskiolds gate/Smedbakken i øst og Voldgata/Sandgata i vest.
- Dette er en skikkelig gladnyhet. Gata har vært moden for oppgradering lenge, og nå er vi klare til å levere en gate med høy standard og gode løsninger for buss, trikk, gående og syklende. Dette blir et betydelig løft for hele Trondheim sentrum, sier vegdirektør Jo Bernt Brønstad i Trøndelag fylkeskommune.
Inngåelse av gjennomføringskontrakt er en milepæl etter en god utviklingsfase på vel ett år.
26. mai 2025 vil entreprenør PEAB Anlegg AS igangsette anleggsarbeidene i Kongens gate.
Byggestart 26. mai
Allerede 26. mai vil entreprenør Peab Anlegg AS starte anleggsarbeidene. Første fase er å opparbeide teknisk infrastruktur i kryssområdene i øst og vest. Dette gir nødvendig fleksibilitet når hovedstrekningen i Kongens gate stenges for gjennomkjøring fra andre halvdel av juni.
- Vi ser frem til et videre godt samarbeid med Peab Anlegg slik at vi i fellesskap skal få levert et resultat i Kongens gate som vi kan være stolte av, opplevelsen av å ferdes i gata kommer til å bli svært mye bedre, sier prosjektsjef Roar Lindstad.
Arbeidet som skal utføres er ikke bare på overflaten, det skal utføres arbeider med storstilt oppgradering av vann- og avløpsledninger for Trondheim kommune og kabelføringer for Tensio og andre kabeletater. Bygging av nye metroholdeplasser, trikkespor med tilhørende nytt kjøreledningsanlegg og oppgradere gatetverrsnittet med nytt belegg og tilhørende møbleringer og beplantning. Anlegget vil også påvirke noen sidegater og strekke seg litt utover begge kryssene, øst- og vestover.

Redusert framkommelighet: benytt kollektivtransport
Rekkefølgen på oppgavene vil være etablering av teknisk infrastruktur i kryssområdene med Tordenskiolds gate/Smedbakken og Sandgata/Voldgata slik at kryssområdene kan frigjøres med tanke på trafikkavvikling når Kongens gate stenges for gjennomkjøring. Samtidig med dette vil Kongens gate forberedes for arbeider med teknisk infrastruktur og rivning av eksisterende trikkespor.
Anleggsarbeidene vil pågå med full produksjon i perioden fra 26. mai 2025 til slutten av 2027. Kongens gate stenges ikke umiddelbart, men fra andre halvdel av juni 2025 til mai 2027 vil Kongens gate på strekningen mellom Tordenskiolds gate/Smedbakken og Sandgata/Voldgata være stengt for trafikk. All trafikk vil i perioden avvikles 2-vegs i Sandgata og trikken vil snu i Ila.
Det vil i anleggsperioden være redusert framkommelighet og folk må derfor regne med forsinkelser som følge av endret kjøremønster og mindre kapasitet på vegnettet. Det anbefales derfor å bruke kollektivtransport eller andre kjøreruter for å unngå kødannelser og for å lette framkommeligheten for kollektivtrafikken.
Trøndelag fylkeskommune viser videre til et åpent informasjonsmøte torsdag 22. mai klokken 19:00 på Ila skole.
Kontaktperson for informasjonsmøtet:
Kontaktperson for prosjektet:
Fakta
Kongens gate, Trondheim
Totalrehabilitering av strekningen Voldgata - St. Olavs gate
- Entrepriseform: Totalentreprise med målpris, etter en samspillsfase.
- Kontraktssum: Ca. 347 millioner kroner eks. mva.
- Byggherre: Trøndelag fylkeskommune
- Entreprenør: Peab Anlegg
- Oppstart: Mai 2025
- Ferdigstillelse: Trafikkåpning av kollektivgata juni 2027, ferdigstillelse høsten 2027.
- Finansiering: Miljøpakken i Trondheim finansierer prosjektet.
- Totalrehabilitering av et gatestrekk på 700 meter.
- Gaten utformes med tre kjørefelt og fortau.
- Dedikert kollektivtrasé for trikk og buss.